Recensie: City of Lies is mooie vertolking van echt verhaal (2024)

City of Lies zou drie jaar geleden zijn release maken, maar werd uitgesteld door de problemen rondom Johnny Depp en zijn voormalige vrouw Amber Heard. Op 27 mei komt de film dan eindelijk uit. Of hij ook in de bioscoop te zien zal zijn, is nog even afwachten; hopelijk kunnen de bioscopen hun deuren snel openen. Maar Geekish kreeg tóch de kans te zien hoe Russell Poole en Jack Jackson samen op zoek gingen naar de waarheid in een wereld van een corrupt politiekorps.

Waar gaat City of Lies over?

City of Lies volgt het waargebeurde verhaal van rapper Biggie Smalls, The Notorious B.I.G, die in de jaren negentig op 24-jarige leeftijd werd doodgeschoten. LAPD detective Russell Poole heeft bijna twintig jaar van zijn carrière gewijd aan deze zaak en geprobeerd de moordenaar te vinden. Maar het vinden van de moordenaar bleek een vrij onmogelijke zaak te zijn in een wereld vol corrupte politieagenten. Maar ook al kost het Russel zijn baan en geeft hij ‘op’, er zijn ook anderen op zoek naar antwoorden. Zoals journalist Jack Jackson, die het verhaal weer wil oppakken om de moordenaar nu echt te vinden. Hoewel Russell eerst niets van Jack wil weten, raken de twee toch bevriend en verbonden in de zoektocht naar de echte waarheid.

Waargebeurd verhaal

Biggie Smalls, ofwel The Notorious B.I.G, was een Amerikaanse rapper uit de jaren negentig. Met zijn heldere, krachtige bariton, moeiteloze flow op de microfoon en de bereidheid om zowel de kwetsbaarheid als de hardheid van de hustler lifestyle aan te pakken, zwaaide Smalls de schijnwerpers terug naar New York en zijn label thuis, Bad Boy Records. Hij deed zich voor als een gangster en hoewel hij zeker geen engel was, was hij in werkelijkheid meer een performer dan een geharde crimineel. Op 9 maart 1997 werd The Notorious B.I.G neergeschoten na een afterparty. Net zoals in de film is de moord tot op heden nog niet opgelost.

City of Lies brengt het verhaal uit de jaren negentig goed tot leven. Alle belangrijke punten uit het waargebeurde verhaal komen naar voren. Van de moord in de vorm van flashbacks, tot The Notorious B.I.G’s vroegere leven en alles van de moord tot op het heden. Wel is de film op sommige punten moeilijk te volgen, vooral omdat er veel tijdsprongen zijn tussen verschillende momenten in het verleden en in het heden.

Geen detective

Hoewel de City of Lies in de detective en thriller categorie hoort te vallen, is dat niet duidelijk terug te zien in de film. Ja, Russell is een detective die een moord probeert op te lossen. Maar de film gaat veel meer over de band die ontstaat tussen Russell en Jack dan dat het over Russell’s carrière gaat. Er zitten een aantal actiemomenten in, maar dat maakt de film nog geen goede thriller of detective.

Welke genre dan wel goed bij de film past, is moeilijk te bepalen, omdat het soms alle kanten op schiet. City of Lies schiet van actiescènes, naar praatscènes en naar scènes met flashbacks en voice-overs. Dat de film niet in het plaatje past van een bepaald genre, is niet heel erg. Het is alleen even de verwachtingen aanpassen als je de film gaat kijken, want het is geen standaard detective film met allerlei actiescènes erin.

Cast

Hoewel er de laatste jaren veel om Johnny Depp te doen was, is er niets mis met zijn acteertalent. We kennen Johnny van veel overdreven rollen, zoals in Alice in Wonderland, Edward Scissorhands en natuurlijk Pirates of the Caribbean. Maar in City of Lies zien we hem (als Russell Poole) terug als een normaal, levensecht personage met een enorme strijdlust om de waarheid boven tafel te brengen. Die rol vertolkt Depp ook steengoed. Over Oscar-winnaar Forest Whitaker (Jack Johnson) is ook alleen maar iets goeds te zeggen. De twee mannen brengen de film echt tot leven en zorgen dat het verhaal je raakt. En dat is belangrijk in een film.

Conclusie

City of Lies is een mooie vertolking van het waargebeurde verhaal uit de jaren negentig. Het is geen thriller, actiefilm of een detective en het raakt af en toe het plot kwijt, maar het is zeker geen vervelende film om naar te kijken. De corruptie in de politiekorpsen komt goed naar voren, mede dankzij Johnny Depp en Forest Whitaker die de film op hun schouders dragen.

City of Lies

Cast draagt de film

Plot